Samtykkemal – informasjonskapsler
Vi bruker informasjonskapsler for drift/optimering av nettsidene våre. Informasjonen som samles inn, brukes til analytiske og markedsføringsmessige formål. Hvis du fortsetter å bruke nettstedet vårt, samtykker du i vår bruk informasjonskapsler. Du kan når som helst trekke ditt samtykke tilbake. Hvis du vil vite mer om våre informasjonskapsler og hvordan du sletter dem, kan du lese våre Retningslinjer for bruk av informasjonskapsler og Retningslinjer for databeskyttelse.

OK
Sanofi
Apotek1
Vitusapotek
Boots
Ditt Apotek
Komplett Apotek
Apotek1
Vitusapotek
Boots
Ditt Apotek
Komplett Apotek
Apotek1
Vitusapotek
Boots
Ditt Apotek
Komplett Apotek
Vitusapotek
Ditt Apotek
Komplett Apotek
Apotek1
Vitusapotek
Boots
Ditt Apotek
Komplett Apotek

Om forstoppelse

Forstoppelse er en av de mest utbredte plager i befolkningen. Tilstanden arter seg som treg, hard og/eller sjelden avføring. Den rammer særlig kvinner, eldre, fysisk inaktive, de med fiberfattig kost.

Kilde: Helsenorge, https://helsenorge.no/gravid/vanlige-plager-under-graviditeten (11.12.2017)


  • Om forstoppelse
  • Hva er forstoppelse
  • Symptomer
  • Årsaker
  • Behandlingsmuligheter
  • Tips & Råd
    • Sliter du med forstoppelse, hard eller treg mage? Her er matvarene som kan løse problemet.

      Forstoppelse defineres som treg, hard eller sjelden avføring. Det er en ganske vanlig plage, og heldigvis finnes det råd.
      Blant annet er det enkelte matvarer du med fordel kan spise om avføringa er hard eller treg.


      Råd mot hard mage

      Hos mange personer kan man ikke peke på klare årsaker til forstoppelse - at magen er hard. De vanligste forklaringene er uregelmessige avføringsvaner, fiberfattig kosthold, lite fysisk aktivitet, høy medisinbruk, misbruk av avføringsmiddel og tilstanden irritabel tarm.

      Dermed er fysisk aktivitet, et kosthold med mye fiber og det å drikke rikelig med vann, en nøkkel til å regulere do-aktiviteten positivt.

      Men det er også enkelte matvarer det kan være lurt å spise om du har slike problemer med magen.

      Mat mot forstoppelse:

      • Bringebær: Dette er bær som inneholder mye fiber. Sammen med yoghurt, blir dette et måltid som også er rikt på kalsium og vitamin c.
      • Pærer: Denne frukten inneholder både vitaminer og antioksidanter. Siden den også er full av fiber og vann, kan det være lurt å spise pærer om du sliter med forstoppelse.
      • Popcorn: Dette er fiberrik og sunn snack - så lenge du ikke bruker for mye salt og smør under tilberedelsen.
      • Vannmelon: Vannmelon inneholder ikke mye fiber, men den består av over 90 prosent vann - som er bra for tarmen. Frukten er også full av næringsstoffer, antioksidanter og vitaminer A, B og C. Og visste du at vannmelon inneholder lycopen, som bidrar til å beskytte deg mot UV-stråler?
      • Havregrøt: Dette er en god kilde til fiber, og havren absorberer også mye vann som hjelper til med fordøyelsen. Bonus: Havregrøt kan også bidra til å redusere LDL (det dårlige kolesterolet) og gir deg komplekse karbohydrater, protein, kalsium og jern.
      • Svisker: Svisker kan være gode i yoghurt, på ost eller sammen med fjærfe og i desserter. Dette er en matvare som virkelig hjelpe tarmen i gang.
      • Yoghurt: Bakteriene som gjør melk til yoghurt, er også gode for fordøyelseskanalen. Yoghurt med levende kulturer eller probiotika kan i enda større grad enn vanlig yoghurt hjelpe til med fordøyelsen.
      • Linser: Linser inneholder, i tillegg til fiber, også mye protein.
      • Vann: Rett fra springen, kald, varm, i supper, i frukt og grønnsaker - vann kan gjøre godt når tarmen krangler.

      Hjelper ikke dette deg, kan du se på oversikten over våre reseptfrie legemidler og medisinske utstyr mot forstoppelse, hard mage og oppblåsthet, her

      Kilde: Norsk Helseinformatikk, https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/hard-mage-matvarene-som-kan-hjelpe/ (11.12.2017)

Tips & Råd

Sliter du med forstoppelse, hard eller treg mage? Her er matvarene som kan løse problemet.

Forstoppelse defineres som treg, hard eller sjelden avføring. Det er en ganske vanlig plage, og heldigvis finnes det råd.
Blant annet er det enkelte matvarer du med fordel kan spise om avføringa er hard eller treg.


Råd mot hard mage

Hos mange personer kan man ikke peke på klare årsaker til forstoppelse - at magen er hard. De vanligste forklaringene er uregelmessige avføringsvaner, fiberfattig kosthold, lite fysisk aktivitet, høy medisinbruk, misbruk av avføringsmiddel og tilstanden irritabel tarm.

Dermed er fysisk aktivitet, et kosthold med mye fiber og det å drikke rikelig med vann, en nøkkel til å regulere do-aktiviteten positivt.

Men det er også enkelte matvarer det kan være lurt å spise om du har slike problemer med magen.

Mat mot forstoppelse:

  • Bringebær: Dette er bær som inneholder mye fiber. Sammen med yoghurt, blir dette et måltid som også er rikt på kalsium og vitamin c.
  • Pærer: Denne frukten inneholder både vitaminer og antioksidanter. Siden den også er full av fiber og vann, kan det være lurt å spise pærer om du sliter med forstoppelse.
  • Popcorn: Dette er fiberrik og sunn snack - så lenge du ikke bruker for mye salt og smør under tilberedelsen.
  • Vannmelon: Vannmelon inneholder ikke mye fiber, men den består av over 90 prosent vann - som er bra for tarmen. Frukten er også full av næringsstoffer, antioksidanter og vitaminer A, B og C. Og visste du at vannmelon inneholder lycopen, som bidrar til å beskytte deg mot UV-stråler?
  • Havregrøt: Dette er en god kilde til fiber, og havren absorberer også mye vann som hjelper til med fordøyelsen. Bonus: Havregrøt kan også bidra til å redusere LDL (det dårlige kolesterolet) og gir deg komplekse karbohydrater, protein, kalsium og jern.
  • Svisker: Svisker kan være gode i yoghurt, på ost eller sammen med fjærfe og i desserter. Dette er en matvare som virkelig hjelpe tarmen i gang.
  • Yoghurt: Bakteriene som gjør melk til yoghurt, er også gode for fordøyelseskanalen. Yoghurt med levende kulturer eller probiotika kan i enda større grad enn vanlig yoghurt hjelpe til med fordøyelsen.
  • Linser: Linser inneholder, i tillegg til fiber, også mye protein.
  • Vann: Rett fra springen, kald, varm, i supper, i frukt og grønnsaker - vann kan gjøre godt når tarmen krangler.

Hjelper ikke dette deg, kan du se på oversikten over våre reseptfrie legemidler og medisinske utstyr mot forstoppelse, hard mage og oppblåsthet, her

Kilde: Norsk Helseinformatikk, https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/hard-mage-matvarene-som-kan-hjelpe/ (11.12.2017)

Les mer om forstoppelse: