Samtykkemal – informasjonskapsler
Vi bruker informasjonskapsler for drift/optimering av nettsidene våre. Informasjonen som samles inn, brukes til analytiske og markedsføringsmessige formål. Hvis du fortsetter å bruke nettstedet vårt, samtykker du i vår bruk informasjonskapsler. Du kan når som helst trekke ditt samtykke tilbake. Hvis du vil vite mer om våre informasjonskapsler og hvordan du sletter dem, kan du lese våre Retningslinjer for bruk av informasjonskapsler og Retningslinjer for databeskyttelse.

OK
Sanofi
Apotek1
Vitusapotek
Boots
Ditt Apotek
Komplett Apotek
Apotek1
Vitusapotek
Boots
Ditt Apotek
Komplett Apotek
Apotek1
Vitusapotek
Boots
Ditt Apotek
Komplett Apotek
Vitusapotek
Ditt Apotek
Komplett Apotek
Apotek1
Vitusapotek
Boots
Ditt Apotek
Komplett Apotek

Om oppblåsthet

Alle er plaget av luft i magen fra tid til annen, men noen plages mer enn andre. I enkelte tilfeller kan det være symptomer på sykdom som cøliaki eller matvareallergi - eller intoleranse som laktoseintoleranse. Mange plages med tilstanden irritabel tarm. Forstoppelse kan også føre til at man får problemer med mye luft i magen. Dersom du ikke har slike bakenforliggende tilstander, kan noen enkle livsstilsråd bidra til å redusere plagene.1


Plages du mye med oppblåst mage? Her er råd som kan bidra til at du slipper lettere unna.1

Unngå å svelge mye luft.

Over halvparten av gassen i tarmsystemet er luft som vi har svelget. Resten skyldes bakterier i tarmen som bidrar til å fordøye maten og som produserer gass som et biprodukt.

De første rådene handler derfor om hvordan du kan redusere sjansen for å svelge mye luft:

  • Ikke røyk.
  • Sitt ned når du spiser, og ta det rolig. Ikke spis fort, og ikke snakk mens du spiser. Tygg hver bit godt.
  • Ikke drikk kullsyreholdig drikke.
  • Ikke bruk sugerør.
  • Ikke tygg tyggegummi, eller sug på kjærlighet på pinne eller annet hardt godteri.

Vær forsiktig med disse matvarene1

Visse matvarer øker sjansen for luft i magen. Dette gjelder:

  • Belgfrukt som linser, bønner og erter.
  • Rosenkål, kål, gulrøtter, blomkål, brokkoli, løk.
  • Svisker, aprikos, epler, pærer, neper, banan
  • Søtningsmidler som fruktose, og søtningsmidler som slutter på -ol. (Sorbitol, mannitol, maltitol.) Aspartam, sukralose og stevia er ofte lettere å fordøye.

Til tross for at enkelte typer grønnsaker og frukt kan øke sjansen for luft i magen, er det viktig at du ikke slutter å spise grønnsaker. Prøv deg frem, og finn ut hvilke grønnsaker du tåler godt. Dersom du nylig har begynt på mer fiberrik kost, kan dette føre til at du blir mer oppblåst. Øk derfor fiberinntaket gradvis, slik at kroppen får tid til å venne seg til den nye dietten.1

Å trene er også nyttig hvis du er plaget med mye luft i magen. Bare det å gå i rask gange i 20-30 minutter om dagen, kan bedre tarmfunksjonen. For de som sliter med irritabel tarm, kan peppermynte-te eller kapsler bedre tarmfunksjonen.1

Dersom du er stresset, deprimert eller sliter med angst, kan dette også forårsake mageproblemer. Det er dette som er årsaken til at det kan være viktig å vurdere både fysiske og psykiske årsaker til mageplager.1

Når du har vondt i magen, sendes denne beskjeden til hjernen. Men visste du at slike beskjeder også kan sendes motsatt vei? I dagens forskning på irritabel tarm fokuseres det stadig mer på tarm-hjerne-aksen.1

Dersom du er mye plaget, kan du lese mer om vårt produkt Dulcogas (medisinsk utstyr) som gir rask lindring av mage-tarmproblemer forårsaket av mye luft2, her

Dersom du er mye plaget, og ingenting du gjør ser ut til å hjelpe, bør du kontakte legen din for videre råd og eventuell oppfølging.1

Kilder:
1. Norsk Helseinformatikk, https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/rad-mot-oppblast-mage/ (11.12.2017)
2. Dulcogas, Bruksanvisning, Desember 2017