Samtykkemal – informasjonskapsler
Vi bruker informasjonskapsler for drift/optimering av nettsidene våre. Informasjonen som samles inn, brukes til analytiske og markedsføringsmessige formål. Hvis du fortsetter å bruke nettstedet vårt, samtykker du i vår bruk informasjonskapsler. Du kan når som helst trekke ditt samtykke tilbake. Hvis du vil vite mer om våre informasjonskapsler og hvordan du sletter dem, kan du lese våre Retningslinjer for bruk av informasjonskapsler og Retningslinjer for databeskyttelse.

OK
Sanofi
Apotek1
Vitusapotek
Boots
Ditt Apotek
Farmasiet
Apotek1
Vitusapotek
Boots
Ditt Apotek
Farmasiet
Apotek1
Vitusapotek
Boots
Ditt Apotek
Farmasiet
Vitusapotek
Ditt Apotek
Farmasiet
Apotek1
Vitusapotek
Boots
Ditt Apotek
Farmasiet

Om oppblåsthet

Alle er plaget av luft i magen fra tid til annen, men noen plages mer enn andre. Alle fiser. Det er helt normalt å fise fra ti til 25 ganger om dagen. I enkelte tilfeller kan det være symptomer på sykdom som cøliaki eller matvareallergi - eller intoleranse som laktoseintoleranse. Mange plages med tilstanden irritabel tarm. Forstoppelse kan også føre til at man får problemer med mye luft i magen. Dersom du ikke har slike bakenforliggende tilstander, kan noen enkle livsstilsråd bidra til å redusere plagene.1


Plages du mye med oppblåst mage? Her er råd som kan bidra til at du slipper lettere unna.1

Unngå å svelge mye luft.

Over halvparten av gassen i tarmsystemet er luft som vi har svelget. Resten skyldes bakterier i tarmen som bidrar til å fordøye maten og som produserer gass som et biprodukt.

De første rådene handler derfor om hvordan du kan redusere sjansen for å svelge mye luft:

  • Ikke røyk.
  • Sitt ned når du spiser, og ta det rolig. Ikke spis fort, og ikke snakk mens du spiser. Tygg hver bit godt.
  • Ikke drikk kullsyreholdig drikke.
  • Ikke bruk sugerør.
  • Ikke tygg tyggegummi, eller sug på kjærlighet på pinne eller annet hardt godteri.

Vær forsiktig med disse matvarene1

Visse matvarer øker sjansen for luft i magen. Dette gjelder:

  • Belgfrukt som linser, bønner og erter. Nederst i denne artikkelen kan du lære mer om hvordan du kan tilberede belgfrukter for å redusere sjansen for at det skal gi mye luftplager.
  • Rosenkål, kål, gulrøtter, blomkål, brokkoli, artisjokk, løk.
  • Svisker, fersken, aprikos, epler, pærer, neper, banan.
  • Melk og melkeprodukter. Det kan hjelpe å redusere andelen melkeprodukter i kosten, eller du kan forsøke laktosefri melk.
  • Hvete
  • Søtningsmidler som fruktose, og søtningsmidler som slutter på -ol. (Sorbitol, mannitol, maltitol.) Aspartam, sukralose og stevia er ofte lettere å fordøye.
  • Fibertilskudd som inneholder psylliumfrø/loppefrø

Til tross for at enkelte typer grønnsaker og frukt kan øke sjansen for luft i magen, er det viktig at du ikke slutter å spise grønnsaker. Prøv deg frem, og finn ut hvilke grønnsaker du tåler godt. Dersom du nylig har begynt på mer fiberrik kost, kan dette føre til at du blir mer oppblåst. Øk derfor fiberinntaket gradvis, slik at kroppen får tid til å venne seg til den nye dietten.

Du kan også forsøke å spise mindre porsjoner med mat som du tror du reagerer på.

Å trene er også nyttig hvis du er plaget med mye luft i magen. Bare det å gå i rask gange i 20-30 minutter om dagen, kan bedre tarmfunksjonen og redusere risikoen for forstoppelse. Å forebygge forstoppelse kan også hjelpe mot luftplager. For de som sliter med irritabel tarm, kan peppermynte-te eller kapsler bedre tarmfunksjonen.

Det finnes spesielle typer undertøy som kan bidra til å absorbere lukt, dersom dette bekymrer deg.

Dersom du er stresset, deprimert eller sliter med angst, kan dette også forårsake mageproblemer. Det er dette som er årsaken til at det kan være viktig å vurdere både fysiske og psykiske årsaker til mageplager.

Dersom du er mye plaget, og ingenting du gjør ser ut til å hjelpe, bør du kontakte legen din for videre råd og eventuell oppfølging.

Dersom du er mye plaget, kan du lese mer om vårt produkt Dulcogas (medisinsk utstyr) som gir rask lindring av mage-tarmproblemer forårsaket av mye luft2, her.

Kilder:
1. Norsk Helseinformatikk, https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/rad-mot-oppblast-mage/?page=all (04.05.2021)
2. Dulcogas, Bruksanvisning, Desember 2017